Audi A4 B7 (2004 – 2008) – Typowe usterki & wady
Audi A4 B7 to sedan z segmentu klasy średniej, który był produkowany od 2004 do 2008 roku. Był oferowany jako sedan, kombi (avant) i cabrio. Oficjalnie w połowie 2006 roku miał miejsce niewielki facelift, który dotyczył głównie wnętrza. Audi sprzedawało B7 jako swojego następcę, ponieważ przyniósł on ze sobą zmienioną gamę silników i innowacje techniczne. Dla wielu jednak B7 jest jedynie liftingiem B6.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są cztery modele czterocylindrowe (1.6, 1.8 T, 2.0, 2.0 TFSI) o mocy 102 do 200 KM, jeden model V6 (3.2 FSI) o mocy 256 KM jak i topowe modele S4 o mocy 354KM i RS4 o mocy 420 KM.
Wady silników 1.6, 2.0
W przypadku silników wolnossących 1.6 i 2.0 może dojść do zwiększonego zużycia oleju, jednak można je zmniejszyć co najmniej o połowę dzięki regularnemu płukaniu silnika i zastosowaniu odpowiedniego oleju. Poza tym, 1.6 z kodem silnikowym ALZ jest z znany z awarii katalizatora.
Wady silników 1.8 T, 2.0 TFSI
Jeśli chodzi o jednostki turbodoładowane 1.8 T i 2.0 TFSI, to borykają się one ze szlamem olejowym, powodując zatkanie smoku olejowego, co w najgorszym przypadku może doprowadzić do zatarcia silnika. Można temu jednak zapobiec regularnymi wymianami oleju.
Poza tym, w jednostkach 2.0 TFSI z kodem silnikowym BGB (montowanych od listopada 2004 do sierpnia 2005) również może dojść do pęknięcia tłoka. Ten problem na szczęście już nie dotyczy następcy z kodem silnikowym BWE.
Wady silnika 3.2 FSI
Silnik V6 3.2 FSI znany jest z problemów z łańcuchem rozrządu, który może się przedwcześnie rozciągnąć, powodując kapitalną awarię silnika. Jeśli rozważasz zakup jednego z tych modeli, powinieneś upewnić się, że łańcuch rozrządu, wraz z napinaczem i prowadnicą, został już wymieniony i że silnik nie wydaje żadnych odgłosów grzechotania podczas startu.
Usterki diesla
Do wyboru są także czterocylindrowe silniki wysokoprężne (1.9 TDI, 2.0 TDI) o mocy 116 lub 170 KM, jak i trzy V-szóstki (2.5 TDI, 2.7 TDI, 3.0 TDI) o mocy 163 do 233 KM.
Wady silników 1.9 TDI, 2.0 TDI
Główna bolączka silnika 2.0 TDI jest wadliwy napęd pompy oleju. W wyniku usterki jego silnik przestaje być smarowany, co w najgorszym przypadku kończy się zatarciem silnika.
Jednostka 1.9 TDI to zasadniczo bardzo niezawodny silnik, ale przy większych przebiegach trzeba będzie wymienić te czy inne części, przede wszystkim pasek rozrządu i turbosprężarkę.
Wady silników 2.5 TDI, 2.7 TDI, 3.0 TDI
W silniku wysokoprężnym 2.5 TDI często występują problemy z wytartymi wałkami rozrządu. Starsze jednostki 3.0 TDI walczą z wadliwymi wtryskiwaczami, które z czasem przestają się całkowicie zamykać i przez co stale kapie paliwo do cylindra. Usterkę można rozwiązać jedynie poprzez kosztowną wymianę wtryskiwaczy.
Na dodatek naprawy wszystkich silników wysokoprężnych V6 mogą być bardzo kosztowne, ponieważ z powodu braku miejsca może być konieczne wymontowanie całego silnika (np. w celu wymiany łańcucha rozrządu).
Usterki skrzyni automatycznej Multitronic
Skrzynia Multitronic znana jest z szeregu usterek, od szarpania przy ruszaniu i falowaniu obrotów po awarię skrzyni biegów. Jeśli koniecznie ma być skrzynia automatyczna, to warto zdecydować się na niezawodną skrzynie Tiptronic, która niestety tylko występowała w połączeniu z napędem na wszystkie koła Quattro.
Inne usterki
Innymi słabymi punktami są:
- Wahacze
- Łożyska kół
- Końcówki drążków kierowniczych
- Rdza może pojawić się również na klapie bagażnika i rantów drzwi.
Polecamy: 1.9 TDI z manualną skrzynią
Wolnossące silniki 1.6 i 2.0 nie są bez wad, ale to najbardziej niezawodne silniki benzynowe które były oferowane w modelu A4 B7. Jeśli szukamy niezawodnego diesla, to nie sposób obejść się bez legendarnego 1.9 TDI. Ceny za Audi A4 B7 zaczynają się od 8.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 40.000 do 50.000 zł.
Główne zdjęcie: Martin Katler @ Unsplash