Audi Q3 I (8U) – Typowe usterki & awarie
Audi Q3 8U to SUV klasy średniej produkowany od 2011 do 2018 roku. Następca to Audi Q3 F3.
Usterki silników
Do wyboru są modele czterocylindrowe 1.4 TFSI (150 KM), 2.0 TFSI (170 – 220) jak i pięciocylindrowy RS Q3 (310, 340 KM).
W przypadku 1.4 TFSI (EA211) i 2.0 TFSI (EA888) do wyboru są tylko dwa silniki benzynowe. W pierwszym z nich zastosowano pasek rozrządu, który według Audi należy wymieniać co 210.000 kilometrów, a w drugim łańcuch rozrządu. Poważnych usterek nie należy się spodziewać w przypadku żadnego z tych silników lub wynikają one z braku serwisu i częstych krótkich tras.
Jednostki wysokoprężne 2.0 TDI o mocy 140 do 184 KM są z reguły bezawaryjne, obyły właściciel dbał o regularne przeglądy i wymiany oleju. Zdarzały się jednak pojedyncze przypadki awarii sprzęgła w wersji z 140 KM (kod silnika CFFB).
Usterki skrzyni automatycznej
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów S-Tronic jest obecnie bardzo dopracowana i generalnie nie sprawia żadnych problemów. Jeśli serwis zawsze był przeprowadzany przez producenta, można niemal w ciemno zdecydować się na tę skrzynię biegów.
Podczas jazdy próbnej należy zawsze upewnić się, że skrzynia biegów płynnie zmienia biegi oraz że szarpanie podczas ruszania. Ponadto olej przekładniowy należy wymieniać w regularnych odstępach co 60.000 km.
Wadliwy napęd Quattro
Napęd na wszystkie koła w Audi Q3 8U to nie jest stały napęd 4×4, tylko dołączany poprzez sprzęgło Haldex w razie potrzeby – na przykład w śniegu lub błocie. Po uzyskaniu odpowiedniego sygnału z komputera sterującego pracą układu, automatycznie dołącza tylną oś.
Sprzęgło Haldex niestety nie jest bezawaryjne. Najczęściej dochodzi do usterki pompy sprzęgła, która po kilku latach użytkowania zapycha się osadem olejowym. Typowe objawy awarie sprzęgła Haldex to z reguły hałas dochodzący z układu napędowego, zerwaniem przyczepności, szarpaniem lub częste buksowanie przednich kół. Aby uniknąć kosztownej naprawy, należy więc po zakupie pojazdu wymienić olej Haldex wraz z filtrem oleju.
Inne usterki
- Wadliwe sprężyny
- Rdza na tarczach hamulcowych
- System MMI często się zawiesza
- Zdarzają się usterki podgrzewania lusterek
Akcje serwisowe
Akcja serwisowa Audi Q3 8U dotyczy modelu Q3 (8U) z rocznika 2018. Wykryto w nim wadę oprogramowania działania kierunkowskazów LED, które może nie wykryć i nie poinformować kierowcy o awarii tego oświetlenia. W Polsce problem ten może dotyczyć 1100 samochód. Naprawa polegać będzie na ponowny wgraniu oprogramowania.
Wskazówka: Użyj numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) na stronie internetowej Audi, aby sprawdzić, czy twoje auto jest objęte akcją przywoławczą i jakie już zostały podjęte.
Polecamy: 2.0 TFSI z skrzynią Tiptronic
Audi Q3 I nie daje wielu powodów do obaw, zwłaszcza jako benzyniak. Ceny zaczynają się od 35.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 70.000 do 110.000 zł.
Wady
- Kiepski widok do tyłu
- Wysokie zużycie oleju w niektórych jednostkach 2.0 TFSI
Zalety
- Dobra jakość wykonania
- Dużo miejsca z przodu
- Wysoki poziom bezpieczeństwa
- Dobre hamulce
- Prosta obsługa
- Przyjemne wsiadanie i wysiadanie
Zdjęcie: Kickaffe (Mario von Berg), CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons