BMW seria 5 E39 usterki i wady
BMWE39Klasa premium

BMW seria 5 E39 – Najczęstsze usterki & wady


E39 to czwarta generacja BMW serii 5, produkowany od 1998 do 2004 roku jako sedan i kombi (Touring). Jesienią 2000 roku przeszedł facelift, który oprócz drobnych zmian kosmetycznych przyniósł także nowe rzędowe silniki szóstki z rodziny M54. Jest szansa, że w ciągu najbliższych kilku lat E39 stanie się bardzo lubianym klasykiem, a dobrze utrzymane egzemplarze będą zmieniać właścicieli  za niemałe kwoty.

Usterki benzyniaka

Do wyboru jest kilka wersji sześciocylindrowych (520i, 523i, 525i, 528i, 530i) o mocy 150 do 231 KM, dwie wersje V8 (535i, 540i) o mocy 235 do 286 KM jak i topowy model M5 o mocy 400 KM.

Wady silników R6

Zawór DISA, który zapewnia dobrą krzywą momentu obrotowego przy małych obrotach silnika, po dekadach użytkowania może wyzionąć ducha. Usterka objawia się szarpaniem silnika przy przyspieszaniu i zauważalną utratą mocy, a po wyłączeniu silnika zawór może głośno syczeć. Problem dotyczy rzędowej szóstki z rodziny M54 (2000 – 2004) i M52TÜ (1998 – 2000). W tych silnikach również może dojść do zatkania lub zamarznięcia odmy olejowej, co oprócz zwiększonego zużycia oleju w najgorszym przypadku powoduje awarię silnika.

Silnik M54 poza tym boryka się z wadliwymi czujnikami wałka rozrządu i wału korbowego. Dochodzi wtedy do silnych falowań obrotów lub do nagłego wyłączenia silnika w czasie jazdy. Do tego dochodzi jeszcze VANOS, który może ulec awarii z powodu uszkodzonych elektrozaworów. Czujnik poziomu oleju także potrafi ulec awarii, powodując wyświetlanie fałszywego stanu oleju.

Wskazówka: Generalnie dla E39 wysokie zużycie oleju nie jest czymś nadzwyczajnym. Jeśli silnik nie bierze więcej niż jednego litra oleju na 3.000 km, to nie ma co panikować. Można je zmniejszyć dzięki regularnemu płukaniu silnika i zastosowaniu odpowiedniego oleju, pomóc może też wymiana odmy olejowej.

Wady silników V8

Poważną wadą silników V8 (M62) w wersjach 535i i 540i są prowadnice łańcucha rozrządu, które są pokryte teflonem. Z upływem lat ta powłoka się ściera, powodując rozciągnięcie łańcucha rozrządu i z tym awarię silnika.

Usterki diesla

Do wyboru jest także czterocylindrowy silnik wysokoprężny (520d) o mocy 136 lub KM jak i trzy rzędowe szóstki (525tds, 525d, 530d) o mocy 143 do 193 KM.

Największym słabym punktem dużej jak i małej jednostki są klapki wirowe, które mogą się oderwać i dostać do komory spalania, co w najgorszym wypadku skutkuje awarią silnika. Czterocylindrowy silnik M47 jest dotknięty tym problemem aż do modernizacji, silnik R6 niestety zawsze musiał z tą usterką walczyć. Można samodzielnie usunąć klapki wirowe i zadowolić się jedynie większym zużyciem paliwa.

Usterka występuje tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. W modelach z manualną skrzynią biegów nie stosowano klapek wirowych.

Wadliwa skrzynia automatyczna

W E39 były stosowane zarówno automatyczne skrzynie biegów GM jak i ZF. Skrzynia GM (GM5L40-E i GM5L50-E) była stosowana w modelach z silnikiem Diesla. Problemy regularnie powoduje konwerter, który z powodu za niskiego ciśnienia oleju przedwcześnie się zużywa, powodując awarię skrzyni automatycznej. Regularne płukanie skrzyni biegów jest podstawowym wymogiem dla zapewnienia długotrwałości tej skrzyni.

Wadliwe zawieszenie

Zawieszenie E39 jest wyjątkowo podatne na uszkodzenia. Bardzo szybko zużywają się wahacze, łożyska amortyzatorów, łączniki stabilizatorów i drążki kierownicze. Drugi problem dotyczy wersji z zawieszeniem pneumatycznym, gdzie potrafi wysiąść czujnik poziomu zawieszenia lub mogą się zużyć miechy pneumatyczne. W obu przypadkach naprawa może być dość kosztowna.

Inne usterki

Inne słabe punkty to:

  • Wskaźniki
  • Rozruszniki
  • Radio
  • Światła tylne, trzecie światła stop i oświetlenie tablicy rejestracynej
  • Wycieraczki

Polecamy: Benzyniaka po liftingu

Coraz trudniej jest znaleźć E39 w dobrym stanie czy nawet z książką serwisową. Jeśli jednak nie boisz się wydać dużych pieniędzy na naprawy, to każdy model benzynowy i wysokoprężny z manualną skrzynią powinien stać się dobrym zakupem. Ceny za E39 zaczynają się od 4.500 zł, zadbane egzemplarze z fajnym wyposażeniem mieszczą się w granicach 30.000 do 45.000 zł.


Główne zdjęcie: Šimom Caban @ Unsplash

Polecamy

Comments are closed.