BMW seria 3 E46 – Typowe usterki & awarie
E46 to czwarta generacja BMW serii 3 produkowany od 1998 do 2007 roku jako sedan, kombi (‘Touring’), Coupé, kabriolet i hatchback (‘Compact’). W 2001 i 2003 nastąpiła modernizacja modelu.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są trzy wersje czterocylindrowe (316i, 318i, 320i) o mocy 105 do 170 KM, kilka modeli R6 (320i, 323i, 325i, 328i, 330i) o mocy 150 do 231 KM jak i topowe modele M3 o mocy 343 KM, 360 KM (M3 CSL) i 420 KM (M3 GTR).
Wady silników R4

Zdjęcie: Chris1287, Public domain, via Wikimedia Commons
Po liftingu w wersjach 316i i 318i zastosowano silniki z rodziny N42 i N46, w których łańcuch rozrządu może się przedwcześnie rozciągnąć i doprowadzić do poważnej awarii silnika. Ponadto wałek Valvetronic może z czasem się zużyć lub silniczek Valvetronic ulec usterce i powodować falujące obroty na biegu jałowym.
Modele te są warunkowo godne polecenia, o ile łańcuch rozrządu wraz z napinaczem i prowadnicą został już wymieniony. Wersje z przed liftingu o mocy 105 lub 118 KM (silniki z rodziny M43TÜ) są starsze, ale za to bardziej niezawodne.
Wady silników R6
Sześciocylindrowe silniki benzynowe (320i i wyżej) mają tendencję do zwiększonego zużycia oleju. Oprócz tego w silnikach M52TÜ i M54 mogą wystąpić problemy z:
- Zaworem DISA
- Odmą olejową
- Czujnikami położenia wału rozrządu i korbowego
- Elektrozaworami VANOS
Usterki diesla
Do wyboru są także czterocylindrowe silniki wysokoprężne (318d, 320d) o mocy 116 lub 150 KM jak i rzędowa szóstka (330d) o mocy 184 lub 204 KM.Przedliftowe silniki 318d i 320d (M47) były wyposażone w dość wrażliwe pompy wysokiego ciśnienia.
Największym słabym punktem dużej jak i małej jednostki są klapki wirowe, które mogą się oderwać i dostać do komory spalania, co w najgorszym wypadku skutkuje awarią silnika. Czterocylindrowy silnik M47 jest dotknięty tym problemem aż do modernizacji, silnik R6 niestety zawsze musiał z tą usterką walczyć. Można samodzielnie usunąć klapki wirowe i zadowolić się jedynie większym zużyciem paliwa.
Co więcej, w przypadku wersji 150 KM, od września 2001 do listopada 2003 często dochodziło do awarii turbosprężarki.
Uwaga na podwozie
Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku egzemplarzy wyprodukowanych do marca 2000 roku: W pewnych warunkach może się zdarzyć, że z powodu zerwanych mocowań wysunie się tylny wózek. Przed zakupem należy koniecznie sprawdzić, czy jeden z poprzednich właścicieli zajął się tym problemem.
Generalnie to zawieszenie E46 jest wyjątkowo podatne na uszkodzenia. Bardzo szybko zużywają się wahacze, łożyska amortyzatorów i łączniki stabilizatorów. Niestety jest tak, że jeżeli wszystko jest w porządku z silnikiem i elektroniką, to trzeba już szykować pieniądze na naprawę wspomnianych części.
Wadliwa skrzynia automatyczna
Automatyczna skrzynia biegów GM, stosowana we wszystkich dieslach E46, znana jest ze swojej awaryjności. Regularne płukanie skrzyni biegów jest podstawowym wymogiem dla zapewnienia długotrwałości tej skrzyni.
Inne usterki
- Częściej dochodzi do usterki świateł awaryjnych i kierunkowskazów.
- W roku modelowym 2001 występują wadliwe wskaźniki poziomu paliwa.
- Karoseria zaczyna rdzewieć najczęściej na masce, nadkolach, progach, rantów drzwi i nerkach.
- Częściej ulegają usterce podnośniki szyb. Typowym objawem jest zamykanie się jednego okna wolniej od drugiego, lub wydaje trzeszczące dźwięki.
- Czujnik poziomu oleju często ulega usterce.
- Z biegiem lat centralny zamek zaczyna sprawiać kłopoty.
Polecamy: 325i z manualną skrzynią
Pod względem czystej przyjemności z jazdy, E46 można polecić każdemu – szczególnie kiedy pod maską znajduje się rzędowa szóstka. Jednak zakup ma sens tylko wtedy, gdy koszty utrzymania tego modelu są do opanowania. Ceny za E46 zaczynają się od 2.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem i fajnym silnikiem mieszczą się w granicach 30.000 do 40.000 zł.
Zdjęcie główne: Tyler Clemmensen @ Unsplash