Ford Focus MK1 (1998 – 2004) – Typowe usterki i wady
Ford Focus MK1 (DAW) to to samochód kompaktowy produkowany od 1998 do 2004 roku, który oferowany był jako model pięcio- i trzydrzwiowy. Do sprzedaży trafił również kombi (Turnier). W Październiku 2001 roku nastąpiła modernizacja modelu.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są modele czterocylindrowe (1.4, 1.6, 1.8, 2.0) o mocy 75 do 130 KM jak i topowy model ST o mocy 173 KM.
Gama silników benzynowych jest znana ze swojej trwałości. Poza drobnymi usterkami nie ma się do niczego przyczepić, więc można sięgnąć po każdą jednostkę bez zawracania sobie głowy ewentualną awarią.
Aby tak zostało, należy przestrzegać regularnego serwisu, szczególnie wymiany oleju. Przy wysokich przebiegach trzeba poza tym mieć na oku:
- Regulację biegu jałowego
- Obudowę termostatu
- Wadliwe cewki zapłonowe
- Nieszczelny kolektor wydechowy w wersjach 1.4 i 1.6
Usterki diesla
Do wyboru są także diesle (1.8 TDDi, 1.8 TDCi) o mocy 75 do 115 KM. Typowa usterka modelu 1.8 TDDi to wykańczająca się pompa wtryskowa, z kolei 1.8 TDCi boryka się z wadliwą turbosprężarką i czujnikiem wałka rozrządu. Wystarczy jednak zająć się tymi punktami raz aby mieć spokój przez wiele lat.
Inne usterki
Woda może dostać się do wnętrza poprzez filtr kabinowy. Podczas oglądania samochodu należy więc koniecznie zwrócić uwagę na wilgotne miejsca w bagażniku, wnęce koła zapasowego i w przestrzeni na nogi.
Dochodzi również do usterek zamka centralnego, które zazwyczaj spowodowane są uszkodzonym serwomotorem. Mogą też wysiąść podnośniki szyb i prędkościomierz, poza tym reflektory często stają się nieszczelne.
Ranty drzwi, klapa bagażnika i maska silnika powinny być sprawdzone pod kątem rdzy.
Inne słabe punkty to:
- Wentylator nawiewu
- Łączniki stabilizatorów
- Łożyska kół
Polecamy: Benzyniaka po liftingu
Ford Focus MK1 sprawuje się całkiem dobrze na swoje lata. Są niektóre punkty do których można się przyczepić, zwłaszcza do elektroniki. Jednak są to z reguły drobiazgi, które nie będą za bardzo przeszkadzać w jeździe, a są do usunięcia za małe pieniądze. Ceny za Forda Focusa pierwszej generacji zaczynają się od 2.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 7.000 do 15.000 zł.
Wady
- ESP nie zawsze w standardzie
- Brak schowka w bagażniku
- Deska rozdzielcza do przyzwyczajenia
- Problemy z elektroniką
- Rdza
Zalety
- Dobre wykonanie
- Bardzo duży bagażnik (kombi)
- Wygodne fotele
- Mocne hamulce
Zdjęcie: David HuntThis version – rotated by 2.5 degrees – uploaded by Charles01, Public domain, via Wikimedia Commons