Ford Kuga I typowe usterki awarie
FordKuga ISUV

Ford Kuga I (2008 – 2012) – Typowe awarie i problemy


Ford Kuga I (DM2) to kompaktowy SUV, który był produkowany od 2008 do 2012 roku. W 2010 roku nastąpiła modernizacja modelu.

Zdjęcia: Autowizjer.pl

Usterki benzyniaka

Do Forda Kugi pierwszej generacji oferowany był tylko jeden silnik benzynowy. Pięciocylindrowa jednostka o mocy 200 KM opracowana przez Volvo, która była stosowana m.in. w Fordzie Focusie ST i RS, jest w sumie nie do zniszczenia i boryka się jedynie z usterkami, które i tak trzeba mieć na oku przy wysokich przebiegach (czyli turbosprężarka, wycieki oleju, …). Do tego dochodzi wymiana paska rozrządu co 200.000 km lub co 10 lat.

Usterki diesla

Zdjęcie: Autowizjer.pl

Silnik Diesla 2.0 Duratorq to również koń roboczy, którego przy regularnym serwisowaniu można użytkować w nieskończoność. Do wyboru są trzy wersje o mocy 136, 140 lub 163 KM, przy czym praktycznie nie ma różnicy w zużyciu paliwa.

Typowa dla wersji 163 KM usterka jest jej brak mocy przy ruszaniu, którą można usunąć wgraniem aktualizacji oprogramowania lub chip tuningiem. Na dodatek, wszystkie wersje 2.0 TDCi są znane z wycieków oleju spod kolektora ssącego. Zawór EGR i przepływomierz również należą do słabych punktów silników wysokoprężnych.

Awarie skrzyni automatycznej „Powershift”

Dla Forda Kuga MK1 oferowane były dwie różne automatyczne skrzynie biegów. O ile klasyczna skrzynia automatyczna z konwerterem momentu obrotowego była dostępna tylko dla benzyniaka, to skrzynia dwusprzęgłowa „Powershift” była przeznaczona tylko i wyłącznie dieslowi z napędem na wszystkie koła. Była ona opracowana przez niemieckiego producenta Magna (seria 6DCT450).

Niestety skrzynia Powershift jest znana z szeregu problemów. Najczęściej dochodzi to szarpania biegów i wycieków oleju, ale zdarzały się też awarie skrzyni biegowej.

Inne awarie, które mogą czekać na nowego właściciela, to:

  • Niedziałający bieg wsteczny
  • Szarpanie przy ruszaniu
  • Nagła utrata mocy
  • Nagły tryb awaryjny

Skrzynia Powershift nie została zaprojektowana z myślą o długiej eksploatacji, dlatego pierwsze usterki mogą się pojawić już przy niskich przebiegach. Można jednak zapobiec awarii regularnym płukaniem skrzyni biegów co 60.000 do 80.000 kilometrów.

Wadliwy napęd na wszystkie koła (4×4)

Napęd na wszystkie koła w Fordzie Kuga to nie jest stały napęd 4×4, tylko dołączany poprzez sprzęgło Haldex w razie potrzeby –  na przykład w śniegu lub błocie. Po uzyskaniu odpowiedniego sygnału z komputera sterującego pracą układu, automatycznie dołącza tylną oś.

Sprzęgło Haldex niestety nie jest bezawaryjna. Najczęściej dochodzi do usterki pompy sprzęgła, która po kilku latach użytkowania zapycha się osadem olejowym. Typowe objawy awarie sprzęgła Haldex to z reguły hałas dochodzący z układu napędowego, zerwaniem przyczepności, szarpaniem lub częste buksowanie przednich kół. Aby uniknąć kosztownej naprawy, należy więc po zakupie pojazdu wymienić olej Haldex wraz z filtrem oleju.

Inne usterki

Radio Sony regularnie się zawiesza, a nawigacja często nie ma odbioru GPS. Poza tym, niepokojące są drgania maski silnika przy wyższych prędkościach.

Inne słabe punkty Forda Kuga I to:

  • Sprężyny zawieszenia
  • Amortyzatory
  • Łożyska kół
  • Reflektory ksenonowe
  • Tylne lampy

Polecamy: 2.0 TDCi z manualną skrzynią

Ford Kuga MK1 to solidny SUV na długie lata. Problemów należy się spodziewać w obszarze istotnym dla badania technicznego samochodu, o silniki jednak nie trzeba się raczej martwić. Ceny za Forda Kugę pierwszej generacji zaczynają się od 10.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 50.000 do 70.000 zł.


Główne zdjęcie: © Autowizjer.pl

Polecamy

Comments are closed.