Honda Civic 8 – Typowe problemy i wady
Honda Civic 8 (FK/FN, znana również jako „UFO”) to samochód kompaktowy produkowany od 2005 do 2011 roku, który oferowany był jako model pięcio- i trzydrzwiowy. Znany z Ameryki Północnej sedan trafił również do Europy z hybrydowym układem napędowym i nieco zmienionym wyglądem.
W 2008 roku Civic 8 otrzymał facelift: „szklany” grill został zastąpiony „pół szklanym” grillem, zmienione także reflektory i tylne światła. Ogólnie jednak zmiany są delikatne, przez co modele przed i po liftingu praktycznie nie różnią się od siebie poza grillem.
Pod względem wyposażenia japoński samochód zachwyca już w podstawowej wersji z klimatyzacją, centralnym zamkiem i wielofunkcyjną kierownicą. Automatyczna klimatyzacja dostępna jest od wersji wyposażenia „Comfort”, reflektory ksenonowe znajdziemy w wersji „Executive”. Sportowe zawieszenie jest standardowo montowane w Type S i Type R.
Niezawodne silniki benzynowe i wysokoprężne

Zdjęcie: © Autowizjer.pl
Do Civica 8 oferowane były trzy jednostki benzynowe: 1,4-litrowy silnik (FK1) o mocy 83 lub 99 KM, 1,8-litrowy (FK2, FN1) o mocy 140 KM jak i dwulitrowy silnik o mocy 200 KM w topowym modelu Type R (FN2).
Dzięki zmiennym fazom rozrządu i-VTEC zarówno małe, jak i duże silniki można użytkować oszczędnie (średnia 6,5). Pod względem niezawodności silniki z rodziny L13 (1.4), R18 (1.8), K20 (Type R) i LDA2 (1.3i-DSI) nie mają żadnych słabych punktów i przejadą co najmniej 300.000 kilometrów, a przy regularnym serwisowaniu zrobią dwa razy tyle. Gdy mowa o serwisowaniu, to warto wspomnieć, że luz zaworów trzeba wyregulować co 100.000 km.
2.2 i-CDTi to diesel typu common-rail o mocy 140 KM (rodzina N22). Ten silnik jest powszechnie uważany za bardzo solidny i trwały, a przy zużyciu nieco ponad sześciu litrów stosunkowo oszczędny. Jeśli rozważasz zakup diesla z dużym przebiegiem, nie zaszkodzi odłożyć trochę pieniędzy na ewentualną wymianę dwumasowego koła zamachowego lub regenerację turbosprężarki.
Przekładnie
Słabym punktem manualnej skrzyni biegów jest jej sprzęgło, które często ma skłonność do szarpania gdy samochód się rozgrzał. Szczególnie diesel musi borykać się z tym problemem, któremu zazwyczaj można zapobiec jedynie poprzez wymianę sprzęgła.
Był też automat, lub choćby coś podobnego: „i-Shift” to zautomatyzowana skrzynia biegów, która działa jak zwykła manualna skrzynia, tylko że wciskanie sprzęgła przejmuje samochód za kierowcę. W zasadzie skrzynia nie sprawia żadnych problemów, jednak nie wolno o tym zapomnieć, że sprzęgło jest tak samo podatne na zużycie jak w skrzyni manualnej.
Typowe usterki
Honda Civic 8 często boryka się z wadliwą klimatyzacją. Przyjdzie taki moment kiedy po prostu przestanie działać, co będzie wymagało albo wymiany przekaźnika marki OMRON za zamiennika (np. Mitsuba) lub wymiany skraplacza. Dokuczliwe są również zapieczone hamulce na tylnej osi jak i wadliwe poduszki amortyzatorów.
Niemal równie ważny jest komfort jazdy, którego w przypominającym UFO kompakcie ewidentnie brakuje. Zawieszenie w standardowej wersji jest strasznie twarde, odczuwalna jest każda najmniejsza dziura. Jest to szczególnie nieprzyjemne w Type S i Type R.
Poziom hałasu jest dość wysoki, co wynika ze słabego wyciszenia i wysokoobrotowych silników. Przy 120 km/h trzeba mocno podnieść głos, aby pasażer mógł cokolwiek zrozumieć. Honda słynie z silników wysokoobrotowych i jest to dla niektórych powód do zakupu Civica, jednak do codziennej jazdy po autostradzie większa Accord się lepiej nadaje.

Zdjęcie: © Autowizjer.pl
Polecamy: Benzyna 1.8 po liftingu
Nie ma zawodnych Hond, więc można kupić Civica 8 w ciemno. Trzeba się jednak nastawić na twardą jazdę, wysoki poziom hałasu i podatną na awarie klimatyzację. Ceny za Civic 8 zaczynają się od 10.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 30.000 do 40.000 zł.
Główne zdjęcie: M 93, Public domain, via Wikimedia Commons