Mercedes-Benz Klasa C W203 – Typowe usterki & wady
Mercedes klasy C W203 to sedan z segmentu klasy średniej, który był produkowany od 2000 do 2007 roku. Był oferowany jako sedan (W203), kombi (S203) i coupé (C203). W marcu 2004 roku nastąpiła modernizacja modelu.


Zdjęcia: © Autowizjer.pl
Różnice między modelami przed i po modernizacji nie są od razu widoczne, wskazują na to jedynie reflektory. We wnętrzu jednak zrobiono znacznie więcej: prędkościomierz nie jest już umieszczony na środku jako półksiężyc, tylko przeniósł się na prawą stronę i jest okrągły. Również konsola środkowa otrzymała znacznie bardziej nowoczesny wygląd.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są cztery modele czterocylindrowe (C 180, C 180 Kompressor, C 200, C 200 Kompressor) o mocy 129 do 163 KM, kilka modeli V6 (C 230, C 240, C 280, C 320, C 350) o mocy 170 do 272 KM jak i dwa modele AMG o mocy 354 KM (C 32 AMG) i 367 KM (C 55 AMG).
Wady silników R4

Zdjęcie: Kev22, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
W wersjach C 180 Kompressor, C 200 Kompressor (od kwietnia 2004), C 200 CGI i C 230 Kompressor zastosowano silniki serii M271, o których wiadomo, że mają wadliwy łańcuch rozrządu. Przedwczesne rozciągnięcie łańcucha zazwyczaj powoduje poważną awarię silnika. Równocześnie koła łańcuchowe napędu wałków rozrządu zużywają się z powodu słabości materiału i zazwyczaj również muszą być wymienione.
Elektromagnesy faz rozrządu wszystkich czterocylindrowych silników benzynowych (zarówno M111 EVO jak i M271) z biegiem lat stają się nieszczelne. Powoduje to nasączenie wiązki przewodów olejem, który może przedostać się do jednostki sterującej silnika i tam spowodować uszkodzenia.
Jeśli rozważasz zakup jednego z tych modeli, powinieneś upewnić się, że łańcuch rozrządu, wraz z napinaczem i prowadnicą, został już wymieniony i że silnik nie wydaje żadnych odgłosów grzechotania podczas startu. Alternatywnie można zdecydować się na model C 180 (bez kompresora) lub C 200 Kompressor (do kwietnia 2004), które są wyposażone w niezawodne silniki z rodziny M111 EVO.


Zdjęcia: © Autowizjer.pl
Wady silników V6
Silniki V6 rodziny M112 były stosowane w modelach C 240 i C 320, które często mają problemy z kołem pasowym wału korbowego (usterka zwykle zapowiada się jajowatym dźwiękiem). Ponadto dużym problemem jest utrata oleju przy uszczelce pokrywy zaworów, rolka napinacza również może ulec uszkodzeniu.
Silniki V6 rodziny M272 KE30 i M272 KE35 stosowane w modelach C 280 i C 350 mogą mieć problemy z zębatką wałka wyrównoważającego. Mają one słabość materiałową i zużywają się przedwcześnie, co wymaga wyjęcia silnika i rozebranie całego rozrządu. Inny słaby punkt to plastikowa dźwignia uruchamiająca pracę systemu klapy ssącej, która może się złamać i spowodować utratę mocy silnika.
Usterki diesla
Do wyboru są także czterocylindrowe silniki wysokoprężne (C 200 CDI, C 220 CDI) o mocy 116 lub 122 KM, pięciocylindrowy (C 270 CDI) o mocy 170 KM jak i V-szóstka (C 320 CDI) o mocy 224 KM.
Wady silników R4
Czterocylindrowe silniki wysokoprężne rodziny OM611 i OM646 są z reguły bezawaryjne i tanie w eksplotacji – pod warunkiem, że jednostki były regularnie serwisowane. Usterki pojawiają się zazwyczaj tylko w punktach typowych dla diesla (turbosprężarka, wtryskiwacze).
Mimo to nie należy wybierać byle jakiego CDI, ponieważ zwłaszcza starsze modele trudno znaleźć w dobrym stanie i należy liczyć się z odpowiednio wysokimi kosztami utrzymania.
Wady silnika V6
W silniku wysokoprężnym V6 (rodzina OM642) montowanym w modelu C 320 CDI sporadycznie występują problemy z kolektorem wydechowym jak i mechanizmem sterowania klapami wirowymi. Inne słaby punkt to panewki główne wału korbowego.
Usterki skrzyń biegów
Zautomatyzowana skrzynia biegów Sequentronic może ulec awarii pompy hydraulicznej. W przypadku manualnej skrzyni biegów czasami nie można wrzucić 1. biegu.
Pięcobiegowy automat 5G-TRONIC ma problemy z chłodnicą Valeo, która potrafi się rozszczelnić i w najgorszym przypadku doprowadzić do awarii skrzyni biegów. Usterka zapowiada się szumem, drżeniem lub szarpaniem podczas łagodnego przyspieszania na niskich obrotach. Dotyczy to skrzyni, które zostały wyprodukowane do września 2003 roku.
Zasadniczo automatyczne skrzynie biegów 5G-Tronic i 7G-Tronic są wyjątkowo niezawodne i powinny być wybierane zamiast manualnej 6-biegowej skrzyni biegów i podatnego na awarie Sequentronic.
Inne wady
- Karoseria zaczyna rdzewieć najczęściej na nadkolach, progach, rantów drzwi i klapie bagażnika. Najbardziej dotknięte są egzemplarze sprzed liftingu (marzec 2004), ale rdza niestety pozostała problemem aż do końca serii 203.
- Problemy z elektroniką (np. elektryczne fotele, przełączniki kierunkowskazów) w W203 / S203 są szczególnie powszechne do czasu modernizacji.
- W przypadku podwozia, końcówki drążków kierowniczych i przednie sprężyny są często do wymiany.
- Głośne grzechotanie podczas zamykania lub otwierania samochodu jest oznaką uszkodzonego zamka drzwi. Przed zakupem należy zwrócić na to uwagę.
- Zdarzają się problemy z blokadą zapłonu. Przyczyną jest najczęściej klucz samochodu, który w najgorszym pryzpadku nie jest już rozpoznawany prez pojazd.
Polecamy: C 220 CDI po liftingu
Jeśli jest zadbana książka serwisowa a z rdzą nie najgorzej, to w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie w zakupie modelu z silnikiem wysokoprężnym. W przypadku silników benzynowych R4 należy mieć na uwadze łańcuch rozrządu. Ceny za W203 zaczynają się od 2.500 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 20.000 do 30.000 zł.
Główne zdjęcie: © Autowizjer.pl