Nissan Qashqai I (2006 – 2013) – Typowe usterki i wady
Nissan Qashqai I (J10) to kompaktowy SUV, który był produkowany od 2006 do 2013 roku. Wiosną 2010 nastąpiła modernizacja modelu.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są dwa modele czterocylindrowe (1.6, 2.0) o mocy 114 i 141 KM. Jednostka 1.6 (HR16DE) to w zasadzie bez awaryjna, jednak ledwo sobie daje radę z ciężarem pojazdu i na pewno nie nadaje się do dynamicznej jazdy. Dwulitrowa jednostka (MR20DE) sporadycznie boryka się z łańcuchem rozrządu, który może się rozciągnąć, a w najgorszym wypadku doprowadzić do awarii silnika.
Usterki diesla
W silnikach Renault 1.5 dCi (K9K), 1.6 dCi (R9M) i 2.0 dCi (M9R) należy zwrócić uwagę na stan wtryskiwaczy i pompy wysokiego ciśnienia. W starszych modelach 2.0 dCi z automatyczną skrzynią biegów w niektórych przypadkach doszło do awarii panewek wału korbowego.
Jeśli rozważasz zakup diesla z dużym przebiegiem, nie zaszkodzi odłożyć trochę pieniędzy na ewentualną wymianę dwumasowego koła zamachowego i regeneracje turbosprężarki.
Wadliwa skrzynia biegów
Manualna skrzynia biegów nie słynie ze swojej doskonałości. Szczególnie w przypadku skrzyni 5-biegowej, która jest dostępna tylko z silnikiem benzynowym 1.6, drugi bieg ledwo wchodzi. Powodem tego jest uszkodzony synchronizator. Do tego dochodzi sprzęgło, które jest podatne na przedwczesne zużycie i wymaga częstszej wymiany.
Dla silnika benzynowego 2.0 opcjonalnie dostępna była przekładnia CVT. Słabym punktem jest tu chłodnica oleju przekładniowego, która z czasem może się rozszczelnić. Jeśli wynikający z tego ubytek oleju pozostanie niezauważony, to w najgorszym przypadku dojdzie do awarii skrzyni biegów.
Inne usterki
- Częściej zawodzą końcówki drążków kierowniczych, pękają mieszki wału napędowego i dość wcześniej zużywają się przednie amortyzatory.
- Jakość materiałów we wnętrzu nie należy do mocnych stron Qashqai I: Trzeba się zadowolić z skrzypiającymi fotelami i twardym plastikiem.
- Czasami czujniki parkowania się psują.
- Sprężyny gazowe klapy bagażnika nie są zbyt trwałe.
- Rdza nie jest dużym problemem, ale może się pojawić przede wszystkim na podwoziu.
Akcje przywoławcze
W niektórych pojazdach podczas montażu mogła zostać przyłożona nadmierna siła ścinająca do piasty koła kierowniczego, powodując pęknięcie i zmniejszenie wytrzymałości tego elementu.
Kiedy użytkownik samochodu obciąży kierownice dużym naciskiem, może to spowodować oddzielenie się kierownicy od kolumny kierowniczej i w konsekwencji utratę kontroli nad pojazdem. Dotyczy to modele Qashqai J10 wyprodukowane w Anglii w okresie 24. lutego do 10. września 2012.
Polecamy: Dwulitrową benzyne po liftingu
Szukać trzeba modelu po liftingu, gdzie większość bolączek zostały już usunięte. Ceny za Nissana Qashqai J10 zaczynają się od 10.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 50.000 do 60.000 zł.
Główne zdjęcie: Fred Heap na Unsplash