Seat Ibiza III (2002 – 2008) – Typowe usterki & wady
Seat Ibiza III (6L) to samochód miejski produkowany od 2002 do 2008 roku, który bazuje na platformie Volkswagena A04. Technicznie jest blisko spokrewniony z Volkswagenem Polo i Skodą Fabia. W czerwcu 2006 roku Ibiza III przeszła facelifting, który obejmował głównie zmiany kosmetyczne.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są modele trzycylindrowe (1.2 6V i 12V) o mocy 54 do 70 KM, czterocylindrowe (1.4, 1.6 16V) o mocy 75 do 101 KM jak i topowe modele FR (150 KM) i Cupra (180 KM).
Dzięki prostej konstrukcji silniki te są tanie w utrzymaniu i stosunkowo oszczędne. Pod względem niezawodności wyprzedzają silniki 1,6- i 1,4-litrowe, natomiast najwięcej problemów sprawia jednostka 1.2.
Wady silnika 1.2
Jednostka trzycylindrowa 1.2 znana jest ze swojego wadliwego łańcucha rozrządu, który może się przedwcześnie rozciągnąć, co z reguły doprowadza do poważnej awarii silnika. Jeśli rozważasz zakup Ibizy z tą jednostką, to w czasie próbnej jazdy zwróć uwagę na odgłosy stukania podczas odpalania silnika lub gwałtownego przyspieszaniu. Jak będzie coś słychać to lepiej zrezygnować i szukać dalej.
Wady silnika 1.4
- 1.4 16V boryka się z wadliwym napinaczem paska klinowego, który w najgorszym przypadku potrafi się poluzować i uszkodzić pasek rozrządu.
- W niektórych przypadkach dochodziło do nadmiernego zużycia oleju.
- W mroźnych temperaturach odma olejowa może zamarznąć i spowodować awarię silnika. Problem dotyczy głównie starszych egzemplarzy.
- Zawór EGR częściej się zapycha.
Wady silnika 1.6
Silnik 1,6-litrowy o mocy 105 KM nie jest znany z typowych słabych punktów. Niemiecki ADAC stwierdził, że jednostki wyprodukowane do 2008 roku potrafiły szarpać przy przyspieszaniu i gorzej reagowały na wciśnięcie gazu.
Wady silnika 1.8 T (FR, Cupra)
1.8 T boryka się ze szlamem olejowym, powodując zatkanie smoku olejowego, co w najgorszym przypadku może doprowadzić do zatarcia silnika. Można temu jednak zapobiec regularnymi wymianami oleju. Oprócz tego silnik ten ma częste problemy z cewkami zapłonowymi, szczególnie w starszych modelach.
Usterki diesla
Do wyboru są także trzy- i czterocylindrowe silniki wysokoprężne (1.4 TDI, 1.9 TDI, 1.9 SDI) o mocy 70 do 101 KM jak i topowy model Cupra o mocy 160 KM. Zasadniczo są to niezawodne jednostki, które również były stosowane w wielu innych modelach Seata (Volkswagena, Skody, Audi).
Przy większych przebiegach trzeba będzie wymienić niektóre części, przede wszystkim pasek rozrządu i turbosprężarkę. Trzeba również spodziewać się awarii pompowtryskiwaczy i inwestycję w ich regenerację. Poza tym, niektóre jednostki 1.4 TDI z kodem silnikowym AMF borykają się z wadliwym wałem korbowym.
Inne wady
Podczas oglądania samochodu należy koniecznie zwrócić uwagę na wilgotne miejsca w bagażniku i we wnęce koła zapasowego, ponieważ dostaje się tam woda poprzez wadliwe uszczelki klapy bagażnika. Poza tym często się psują mikrostyki, co może doprowadzić do usterki np. centralnego zamka. W takim przypadku drzwi można otworzyć lub zamknąc tylko za pomocą fizycznego klucza.
Inne słabe punkty Seata Ibizy III to:
- Przepływomierz powietrza
- Łącznik wydechu (plecionka)
- Klimatyzacja
- Tylne lampy
- Podnośniki szyb
- Tylne hamulce
- Przednie zawieszenie
Polecamy: 1.4 po liftingu
Seat Ibiza III to w zasadzie niezły samochód, jednak do czasu faceliftingu musiał zmagać się z kilkoma usterkami. Jednostkę 1.2 można kompletnie pominąć ze względu na wadliwy łańcuch rozrządu. Ceny za Seata Ibizę III zaczynają się od 3.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 12.000 do 17.000 zł.
Zdjęcie: Echterhoff at German Wikipedia. Uploaded to Commons and modified by Körnerbrötchen., Public domain, via Wikimedia Commons