Seat Leon I (1999 – 2006) – Typowe problemy & wady
Seat Leon I (1M) to samochód kompaktowy produkowany od 1999 do 2006 roku, który technicznie jest blisko spokrewniony z Volkswagenem Golfem IV.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są silniki wolnossące (1.4, 1.6, 1.8) o mocy 75 do 105 KM, turbodoładowany (1.8 T) o mocy 180 KM jak i topowe modele Cupra (210, 225 KM) i 2.8 V6 (204 KM).
Wady silników 1.4, 1.6, 1.8
W starszych wersjach 1.4 montowane były silniki z wadliwą odma olejową, która w mroźnych temperaturach może zamarznąć i spowodować awarię silnika. Podczas przeglądu należy upewnić się, czy silnik już ma zamontowany podgrzewacz odmy. Problem ten nie dotyczy nowszych jednostek 1.4 z kodem silnikowym BCA. Poza tym 1.4 boryka się z wysokim zużyciem oleju.
Wady silnika 1.8 T
1.8 T boryka się ze szlamem olejowym, powodując zatkanie smoku olejowego, co w najgorszym przypadku może doprowadzić do zatarcia silnika. Można temu jednak zapobiec regularnymi wymianami oleju. Oprócz tego silnik ten ma częstsze problemy z cewkami zapłonowymi, szczególnie w latach 2001-2003.
Usterki diesla
Do wyboru są także silniki wysokoprężne 1.9 TDI i 1.9 SDI o mocy 68 do 150 KM. Zasadniczo są to bardzo niezawodne jednostki, które również były stosowane w wielu innych modelach Seata (Volkswagena, Skody, Audi).
Przy większych przebiegach trzeba będzie wymienić niektóre części, przede wszystkim pasek rozrządu i turbosprężarkę. Trzeba również spodziewać się awarii pompowtryskiwaczy i inwestycję w ich regenerację.
Wadliwa skrzynia biegów
Skrzynie biegów manualne o oznaczeniu DUU, DUS, DUW, DUV, ERT z serii 02K mogą ulec awarii z powodu wadliwych nitów, które potrafią się urwać i spowodować awarię skrzyni. Były one produkowane aż do 11. lipca 2001 roku i stosowane w wersjach 1.4, 1.6 i 1.9 SDI.
Wskazówka: Można się zabezpieczyć instalując zestaw naprawczy o oznaczeniu 02K 498 088.
Inne usterki
Podnośniki szyb częściej ulegają usterce, uniemożliwiając otwieranie lub zamykanie szyb. W niektórych przypadkach szyba po prostu sama opadała. Poza tym często się psują mikrostyki, co może doprowadzić do usterki np. centralnego zamka. W takim przypadku drzwi można otworzyć lub zamknąc tylko za pomocą fizycznego klucza.
Inne słabe punkty to:
- Przepływomierz powietrza
- Sterownik silnika
- Zawieszenie
- Oświetlenie
Polecamy: 1.6 z końcówki produkcji z wersją wyposażenia „Signo”
Seat Leon I to w zasadzie kopia Volkswagena Golfa czwartej generacji. Warto kupić model z końcówki produkcji, gdzie większość typowych usterek już zostały usunięte. Ceny zaczynają się od 4.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 10.000 do 15.000 zł.
Wady
- Mnóstwo usterek na początku produkcji
- Jednostka jest 1.4 zbyt słaba
Zalety
- Szeroka gama silników
- Tańszy od Golfa
Zdjęcie: Matt Blythe @ Pixabay