Skoda Fabia I (1999 -2007) – Typowe problemy i usterki
Skoda Fabia I (6Y) to samochód miejski produkowany od 1999 do 2007 roku, który technicznie jest blisko spokrewniony z VW Polo i Seatem Ibizą. W 2004 roku nastąpiła modernizacja modelu.
Usterki benzyniaka
Do wyboru są modele trzycylindrowe (1.2 MPI 6V, 1.2 HTP 6V i 12V) o mocy 54 i 64 KM jak i czterocylindrowe (1.4 MPI, 1.4 16V, 2.0 8V) o mocy 60 do 120 KM.
Niezależnie od pojemności i mocy silnika, regularnie psują się cewki zapłonowe i sondy lambda. Ponadto zapycha się zawór EGR, a przepustnica wymaga co jakiś czas czyszczenia.
Wady silników 1.0, 1.2
Zarówno 1.0 jak i 1.2 znane są z problemów z łańcuchem rozrządu, który może się przedwcześnie rozciągnąć, powodując kapitalną awarię silnika. Zainteresowani 1,2 litra powinni szukać 12-zaworowego, który rzekomo jest bardziej niezawodny niż 6-zaworowy.
W przypadku litrowej jednostki może się zdarzyć, że w mroźnych temperaturach zamarza odma olejowa, co może spowodować awarię silnika. Problem dotyczy również jednostkę 1.4, choć występuje on głównie w starszych modelach do końca 2001 roku. Podczas przeglądu należy upewnić się, czy silnik już ma zamontowany podgrzewacz odmy.
Wady silnika 1.4
Uszkodzone uszczelki pod głowicą są często spotykane w silniku 1.4 MPI. 1.4 16V boryka się z wadliwym napinaczem paska klinowego, który w najgorszym przypadku potrafi się poluzować uszkodzić pasek rozrządu.
Warto wspomnieć, że tylko 1.4 16V ma pasek rozrządu. 1.4 MPI ma łańcuch rozrządu, jednak jest on mniej podatny na rozciągnięcie niż w jednostkach 1.0 i 1.2.
Usterki diesla
Do wyboru są także trzy- i czterocylindrowe silniki wysokoprężne (1.4 TDI, 1.9 TDI, 19. SDI) o mocy 69 do 131 KM.
Najczęściej spotykana jednostka jest niemal legendarny 1.9 TDI, który był stosowany w wielu innych modelach Skody (Seata, Volkswagena, Audi). Zasadniczo jest to bardzo niezawodny silnik, ale przy większych przebiegach trzeba będzie wymienić te czy inne części, przede wszystkim pasek rozrządu i turbosprężarkę.
Trzycylindrowa jednostka 1.4 TDI jest wprawdzie traktorowaty, ale ma wystarczającą moc (75 lub 80 KM) i potrafi być bardzo oszczędny. Słabe punkty są takie same jak w przypadku 1.9 TDI, oprócz tego niektóre silniki z kodem AMF mają wadliwy wał korbowy.
Inne wady
- Wiązka przewodów silnika w modelach sprzed liftingu znajduje się w zagłębieniu, w którym zbiera się woda, przez co wiązka może nasiąknąć wilgocią. Może to doprowadzić do szerokiej gamy problemów elektrycznych.
- Mikrostyki często się psują, co może doprowadzić do usterki np. centralnego zamka. W takim przypadku drzwi można otworzyć lub zamknąc tylko za pomocą fizycznego klucza.
- Częściej ulegają usterce podnośniki szyb, silnik wycieraczki, sterownik ESP i czujniki kąta skrętu.
- Przy dużych przebiegach należy spodziewać się ubytków oleju silnikowego i skrzyni biegów.
- Nieszczelne drzwi powodują wnikanie wody do wnętrza samochodu. Przy obejrzeniu pojazdu należy więc zwrócić uwagę na wilgoć, która lubi się zbierać w przestrzeni na nogi.
- Nierzadko zdarza się, że klimatyzacja przestaje działać z powodu wadliwego kompresora klimatyzacjiRdza nie jest na ogół poważnym problemem i zwykle występuje tylko na klapie bagażnika i podwoziu.
Polecamy: 1.4 16V po liftingu
Małe silniki benzynowe 1.0 i 1.2 HTP częściej ulegają awarii, bardziej godny polecenia jest 1.4 16V z ostatnich lat produkcji. Ceny za Skodę Fabię pierwszej generacji zaczynają się od 2.500 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 10.000 do 15.000 zł.
Główne zdjęcie: Doronenko, Public domain, via Wikimedia Commons