Volkswagen Golf 4 (1998 – 2006) – Typowe usterki & wady
Volkswagen Golf IV to samochód kompaktowy produkowany od 1997 do 2006 roku, który oferowany był jako model pięcio- i trzydrzwiowy. Do sprzedaży trafił również kombi (Variant), sedan (Bora) i cabriolet.
Usterki benzyniaka
Golf IV trafił na rynek z bogatą gamą silników benzynowych. Do wyboru jest kilka modeli czterocylindrowych (1.4, 1.6, 1.6 FSI, 1.8, 1.8 T, 2.0) o mocy 75 do 180 KM, dwa silniki pięciocylindrowe (VR5) o mocy 150 lub 170 KM, wersja sześciocylindrowa (VR6) o mocy 174 i 204 KM jak i topowy model R32 o mocy 241 KM.
Wady silników wolnossących

Zdjęcie: © Autowizjer.pl
W modelu 1.4 do początku 2002 roku montowane były silniki z wadliwą odma olejową, która w mroźnych temperaturach może zamarznąć i spowodować awarię silnika. Podczas przeglądu należy upewnić się, czy silnik już ma zamontowany podgrzewacz odmy.Problem ten nie dotyczy nowszych jednostek 1.4 z kodem silnikowym BCA.
Poza tym, jednostki 1.4 jak i 2.0 borykają się z wysokim zużyciem oleju. W przypadku 1.6 FSI mogą pojawić się dodatkowe koszty naprawy z powodu zablokowanych wtryskiwaczy w wyniku nagromadzenia się nagaru. Silnik 1.6 jest stosunkowo bezproblemowy i przy regularnym serwisowaniu może służyć naprawdę długi czas.
W silnikach VR6 o pojemności 3,2 litra montowanych od 2003-2004 roku (kody silnikowe BDB i BMJ) może dojść do rozciągnięcia łańcucha rozrządu, powodując poważną awarię silnika.
Wady silnika turbo
1.8 T boryka się ze szlamem olejowym, powodując zatkanie smoku olejowego, co w najgorszym przypadku może doprowadzić do zatarcia silnika. Można temu jednak zapobiec regularnymi wymianami oleju.
Oprócz tego silnik ten ma częstsze problemy z cewkami zapłonowymi, szczególnie w latach 2001-2003.
Usterki diesla
Do wyboru są także silniki wysokoprężne 1.9 TDI i 1.9 SDI o mocy 68 do 150 KM. Zasadniczo są to bardzo niezawodne jednostki, które również były stosowane w wielu innych modelach Volkswagena (Seata, Skody, Audi).
Przy większych przebiegach trzeba będzie wymienić niektóre części, przede wszystkim pasek rozrządu i turbosprężarkę. Trzeba również spodziewać się awarii pompowtryskiwaczy i inwestycję w ich regenerację. Poza tym w niektórych przypadkach dochodzi do uszkodzenia przepływomierza powietrza, utrudniając uruchomienie silnika.
Wadliwa skrzynia biegów
Skrzynie biegów manualne o oznaczeniu DUU, DUS, DUW, DUV, ERT z serii 02K mogą ulec awarii z powodu wadliwych nitów, które potrafią się urwać i spowodować awarię skrzyni. Były one produkowane aż do 11. lipca 2001 roku i stosowane w wersjach 1.4, 1.6 i 1.9 SDI.
Wskazówka: Można się zabezpieczyć instalując zestaw naprawczy o oznaczeniu 02K 498 088.
Inne usterki
Podnośniki szyb częściej ulegają usterce, uniemożliwiając otwieranie lub zamykanie szyb. W niektórych przypadkach szyba po prostu sama opadała.
Poza tym często się psują mikrostyki, co może doprowadzić do usterki np. centralnego zamka. W takim przypadku drzwi można otworzyć lub zamknąc tylko za pomocą fizycznego klucza. W innych przypadkach doszło do nagłego włączenia alarmu samochodowego albo nie dało się włączyć, lub nie wyłączyć oświetlenia.
Polecamy: „Młodego” 1.6 z końcówki produkcji
Minęły już cztery generacje Golfa, a Golf 4 wciąż zaznacza swoją obecność na polskich drogach. To nie tylko zasługa statusu bestsellera, jakim cieszy się w pełni ocynkowane auto z Wolfsburga, ale także trwałej i z reguły bez awaryjnej technologii. Ceny za Volkswagena Golfa czwartej generacji zaczynają się od 2.000 zł, zadbane egzemplarze z niskim przebiegiem mieszczą się w granicach 15.000 do 25.000 zł.
Główne zdjęcie: Ulrich Dregler auf Pixabay